Σχολές Οδηγών Ίκαρος

Μηχανολογία

 

Φώτα

  • Τα φώτα θέσεως (μικρά) δεν φέγγουν το δρόμο, απλά δείχνουν τη θέση του οχήματός σου. Η ένδειξη στον πίνακα οργάνων είναι πράσινη.
  • Τα φώτα διασταυρώσεως (μεσαία) φέγγουν 40 μ. περίπου. Η ένδειξη στον πίνακα οργάνων είναι πράσινη.
  • Τα φώτα πορείας (μεγάλα – προβολείς) φέγγουν 100 μ. περίπου. Η ένδειξη στον πίνακα οργάνων είναι μπλε.

Το ηλεκτρικό σύστημα

  • Η μπαταρία αδειάζει όταν δε λειτουργεί. Φορτίζει από το δυναμό το οποίο λειτουργεί όταν ο κινητήρας είναι σε λειτουργία.

Η Μίζα

α) Βάζει σε λειτουργία τον κινητήρα

β) Σε περίπτωση κινδύνου, χρησιμοποιείς τη μίζα για να μετακινήσεις το όχημα σου κάποια ελάχιστα μέτρα

γ) Δε βάζουμε μπροστά τη μίζα όταν ο κινητήρας είναι σε λειτουργία

δ) Όταν η μίζα δε λειτουργεί, τότε δεν έχουμε ρεύμα ή η μπαταρία του οχήματός σου είναι άδεια

ε) Όταν η μίζα μπλοκάρει, την ξεμπλοκάρεις σπρώχνοντας το όχημα ,έχοντας βάλει τη μεγαλύτερη ταχύτητα (4η ή 5η)


Ασφάλειες

  • Όταν δεν ανάβουν κάποια φώτα μαζί πιθανότατα έχει καεί κάποια ασφάλεια.
  • Την καμένη την αντικαθιστάς με αντίστοιχης δύναμης καινούρια.

Πολλαπλασιαστής

Χρησιμεύει στο να μεγαλώσει την τάση του ρεύματος από 12 V σε 1500 V. Όταν η μηχανή δε λειτουργεί καλά, ενώ και το όχημα σου έχει καύσιμα, τότε η βλάβη λογικά είναι στο ηλεκτρικό σύστημα.


Θερμοκρασια στη συσκευή ατμοσωλήνων

Αυτή μπορεί να αυξηθεί όταν:

  • δεν υπάρχει νερό
  • έχει κοπεί ή λυθεί ο ιμάντας του ανεμιστήρα
  • έχει βλάβη ο θερμοστάτης
  • δεν λειτουργεί ο ανεμιστήρας


Σύστημα λίπανσης

Όταν ανάβει το λαμπάκι των λαδιών και η μηχανή λειτουργεί, πρέπει να ελέγξεις τη στάθμη και την ποιότητα των λαδιών.


Φίλτρο αέρα

Εάν βουλώσει το φίλτρο του αέρα, το όχημα καίει περισσότερα καύσιμα.


Καταλύτης

Χρησιμεύει στο να καθαρίσει κατά 90% τα βλαβερά αέρια τα οποία δημιουργούνται κατά την καύση (διοξείδιο του άνθρακα CO2 και διοξείδιο του αζώτου NO3 ). Όταν ο καταλύτης είναι παλιός, απελευθερώνονται περισσότερα βλαβερά αέρια, τα οποία μολύνουν την ατμόσφαιρα. Όταν βγάζεις τον καταλύτη απελευθερώνονται πολύ βλαβερά αέρια για την υγεία μας.


Συμπλέκτης

Χρησιμεύει για να ενώσει τον κινητήρα με το κιβώτιο ταχυτήτων και τους τροχούς. Ο κινητήρας θέτει σε κίνηση τους τροχούς όταν δεν έχεις πατημένο το συμπλέκτη, ούτε έχεις βάλει νεκρό.


Κιβώτιο ταχυτήτων

Χρησιμεύει για να μεταδώσει την κίνηση από τον κινητήρα στους τροχούς. Η σειρά της μετάδοσης της κίνησης είναι: μηχανή – συμπλέκτης – κιβώτιο ταχυτήτων – τροχοί. Για να ξεκινήσεις το αυτοκίνητο έχοντας ταχύτητα, πρέπει να πατήσεις πρώτα τον συμπλέκτη.


Σύστημα φρένων

Ο τρόπος που πρέπει να ελέγχεις τη σωστή λειτουργία των φρένων του οχήματός σου είναι:

Με ανοιχτή τη μηχανή πατάς το πεντάλ του φρένου. Θα πρέπει να μην είναι ούτε πολύ σκληρό ούτε πολύ μαλακό, να έχει δηλαδή μια ελαστικότητα και να επανέρχεται στην αρχική του θέση όταν το αφήσεις. Σε αντίθετη περίπτωση ακινητοποιείς το όχημα σου και καλείς την οδική βοήθεια.

Η δύναμη που ασκούμε πατώντας τα φρένα του οχήματος, μεταδίδεται μέσω ενός υδραυλικού συστήματος στους τέσσερις τροχούς και τους μπλοκάρει. Όταν οδηγείς και αντιλαμβανόμαστε ότι τα φρένα δε λειτουργούν κάνεις τα εξής:

  • ανάβεις τα αλάρμ
  • προσπαθείς να πας στο δεξιότερο άκρο του δρόμου και ειδικά στην Λ.Ε.Α. αν υπάρχει
  • κατεβάζεις ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων
  • τραβάς περιοδικά το χειρόφρενο
  • πατάς περιοδικά το φρένο μήπως και έχει επανέρθει
  • ψάχνεις το ιδανικότερο σημείο για να διακόψεις την πορεία του αυτοκινήτου σου.

Χειρόφρενο

Χρησιμεύει για να ασφαλίσεις το όχημά σου, όταν αυτό είναι παρκαρισμένο. Επίσης το χρησιμοποιούμε σε περίπτωση κινδύνου. Στην κατηφόρα παρκάρεις με χειρόφρενο και όπισθεν. Όταν τραβάς το χειρόφρενο αυτό επενεργεί στους πίσω τροχούς ενώ όταν φρενάρεις, η πέδηση ασκείται και στους τέσσερεις τροχούς. Το λαμπάκι του χειροφρένου, όταν το χειρόφρενο είναι κατεβασμένο, είναι ένδειξη κακής λειτουργίας των φρένων.
Το σύστημα ABS

Καθώς φρενάρεις ξεμπλοκάρονται περιοδικά οι μπλοκαρισμένοι από τα φρένα τροχοί και έτσι δεν ξεφεύγει από την πορεία του όχημα.


ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ

Τα αμορτισέρ μειώνουν τους κραδασμούς σε δρόμους με λακκούβες βοηθώντας το όχημα να κρατήσει την ισορροπία του και κατ’ επέκταση την πορεία του.


Ελαστικά

Τα ελαστικά πρέπει:

  • να είναι ίδια και να έχουν την ίδια πίεση ανά άξονα
  • τα αυλάκια τους να έχουν το λιγότερο 1,60 mm. πάχος
  • να είναι καλά φουσκωμένα, αλλιώς το τιμόνι του αυτοκινήτου βαραίνει.
  • Όταν τα ελαστικά δεν είναι το ίδιο φουσκωμένα το όχημα γέρνει.
  • Όταν τα ελαστικά δεν είναι το ίδιο φαγωμένα νιώθουμε τρέμουλο στο τιμόνι. Η βλάβη διορθώνεται κάνοντας ζυγοστάθμιση στις ρόδες σε ειδικό συνεργείο αυτοκινήτων.
  • Όταν τα ελαστικά είναι περισσότερο φουσκωμένα από το κανονικό, φθείρονται στη μέση του πέλματος τους.
  • να έχουν συγκεκριμένη πίεση. Η πίεση των ελαστικών πρέπει να ελέγχεται κάθε μήνα. Η πίεση των ελαστικών είναι αυτή που προβλέπεται από τον κατασκευαστή. Για παράδειγμα η πίεση των ελάστικών στο Toyota Yaris είναι 28 atm. Όταν βγάζουμε τα μπουλόνια τα ελαστικά παραμένουν στο έδαφος. Στους δείκτες 175/60 R15 χαραγμένο πάνω στο λάστιχο, το R15 την ακτίνα της ζάντας. Στα ελαστικά πάνω υπάρχει γραμμένη η ημερομηνία παραγωγής τους (εβδομάδα και έτος παραγωγής). Τα ελαστικά έχουν ζωή περίπου 3 χρόνια ακόμα κι αν είναι αχρησιμοποίητα.
  • Τα λάστιχα τα αλλάζουμε κάθε 40.000 km. περίπου.

Τεχνικός έλεγχος οχημάτων (Κ.Τ.Ε.Ο.)

Ο τεχνικός έλεγχος οχημάτων γίνεται κάθε δύο χρόνια. Ο αρχικός έλεγχος όμως γίνεται στα τέσσερα χρόνια.
Η κάρτα ελέγχου καυσαερίων πρέπει να ανανεώνεται κάθε χρόνο.


Εξάτμιση

Όταν η εξάτμιση έχει βλάβη, η μηχανή αρχίζει να κάνει ένα περίεργο θόρυβο

Όταν ο καπνός είναι:

  • άσπρος τότε έχουμε νερό στο χώρο καύσης
  • γαλάζιος τότε λάδια στο χώρο καύσης
  • μαύρος τότε έχουμε βλάβη στο σύστημα ψεκασμού