Σχολές Οδηγών Ίκαρος

Έλεγχος αυτοκινήτου

ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΟΧΗΜΑΤΟΣ

Στον περιμετρικό έλεγχο αυτοκίνητου κοιτάμε περιμετρικά το όχημα. Τα τζάμια και τα φωτά να μην είναι σπασμένα η βρώμικα. Να μην έχει κάποια διαρροή κάτω από υγρά του αυτοκίνητου. Και οι υαλοκαθαριστήρες να μην είναι ξεραμένα τα λάστιχα η κομμένα. Κοιτάμε τα λάστιχα να έχουν αέρα. Ακριβή αέρα στο βενζινάδικο αυτό που ορίζει ο κατασκευαστής Το βάθος πέλματος 1,6 χιλ. Την ημερομηνία κατασκευής να μην έχει περάσει 3ετεία.Κοιτάμε από κάτω μήπως υπάρχει κάποιο παιδάκι, ζώο ή πέτρα.

ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ

Προϋπόθεση για να κάνουμε έλεγχο στον κινητήρα είναι να είναι σβηστός και κρύος. Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι σταθμευμένο σε οριζόντιο σταθερό έδαφος ώστε να πάρω σωστή ένδειξη για τη στάθμη των υγρών.

Ελέγχω για διαρροές οπουδήποτε υπάρχει υγρό ή λιπαντικό. Κοντά στο δοχείο υγρών φρένων, στην μπαταρία, στο ψυγείο, στην τάπα πλήρωσης του λιπαντικού, στο ABS. Ελέγχουμε το υγρό της πλυστικής συσκευής, την στάθμη λαδιού του κινητήρα, τυχών διαρροές  στο κιβώτιο ταχυτήτων, το διαφορικό και το Air Condition.

  1. Υγρό φρένου – συμπλέκτη (Στάθμη μεταξύ ΜΙΝ-ΜΑΧ δεν συμπληρώνω εγώ, μόνο ο τεχνικός)                                                                                               5644
  2. Μπαταρία (Στάθμη μεταξύ ΜΙΝ-ΜΑΧ ή να καλύπτονται τα στοιχεία), αν χρειαστεί συμπληρώνω με ηλεκτρολύτη – καθαρές οπές αερισμού ή κοιτώ ένδειξη αν είναι κλειστού τύπου. Να είναι καλά στερεωμένη, χρησιμοποιώ ειδικό σπρέι και φροντίζω να είναι οι πόλοι καλά σφιγμένοι.                                                                                                                 metretes-katastases-mpatarias-thenamou-ignico-em577-batterytester-a2183-600x600
  3. Υγρό ψυγείου. (Στάθμη μεταξύ ΜΙΝ-ΜΑΧ, αν χρειαστεί συμπληρώνω – ΠΡΟΣΟΧΗ – αν συμπλήρωσα και στον προηγούμενο έλεγχο τότε έχω διαρροή)show1
  4. Λιπαντικό κινητήρα. (Στάθμη μεταξύ ΜΙΝ-ΜΑΧ αν χρειαστεί συμπληρώνω – ΠΡΟΣΟΧΗ – αν συμπλήρωσα και στον προηγούμενο έλεγχο τότε έχω διαρροή). art-19-oil-level-max-min
  5. Υγρό πλυστικής συσκευής ( Πλήρωση μέχρι επάνω – καθαρές οπές αερισμού)                                                                                                                        0
  6. Λιπαντικό κιβωτίου ταχυτήτων – διαφορικού (ασχολείται ο τεχνικός στα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή σέρβις.)δεν είναι ορατό απλά ανοίγοντας το καπό.

ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ

Πρέπει πάντα να ελέγχουμε τον απαραίτητο εξοπλισμό που βρίσκεται στο πόρτ παγκάζ και σε περίπτωση ανάγκης είναι απαραίτητος.

1)Τον εφεδρικό τροχό. Πάντα βάζω λίγο παραπάνω αέρα γιατί μένει πολύ καιρό αχρησιμοποίητος. Τον γρύλο και τα ειδικά εργαλεία αντικατάστασης του τροχού

2)Το προειδοποιητικό τρίγωνο.

3) Το Φαρμακείο

4)Τον πυροσβεστήρα.

5)Ένα γιλέκο φωσφόριζε

6)Ένα τσουβαλάκι άμμο (1 κιλό)

Αντιολισθητικές αλυσίδες όλο το χρόνο. Βοηθάνε και στη λάσπη. Προαιρετικά αλλά χρήσιμα :

Κουβέρτες, γάντια, φακός τσέπης, οδικοί χάρτες.

ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΓΡΑΦΩΝ

  1. Ταυτότητα
  2. Άδεια οδήγησης κατηγορίας Β σε ισχύ (Γυαλιά αν υποχρεούται με πρόσθετο ζευγάρι στο ντουλαπάκι)
  3. Άδεια κυκλοφορίας οχήματος
  4. Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο σε ισχύ.
  5. Ειδικό σήμα τελών κυκλοφορίας με την απόδειξη πληρωμής.
  6. Ειδικό δελτίο ελέγχου του ΚΤΕΟ με το σήμα επικολλημένο στην πίσω πινακίδα. (Στο επάνω μέρος του αυτοκόλλητου είναι ο μήνας επόμενου ελέγχου και στο κέντρο το έτος.)
  7. Κάρτα ελέγχου καυσαερίων με την απόδειξη του αναλυτή.

ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΡΥΜΘΙΣΕΙΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΟΧΗΜΑ

 

Αρχίζω με τη ρύθμιση του καθίσματος μου. Σκοπός της ρύθμισης είναι ο οδηγός να χειρίζεται εύκολα τους χειρομοχλούς, το τιμόνι και τα πεντάλ. Να έχει καλή ορατότητα που είναι και η  βασική προϋπόθεση για τη ρύθμιση των καθρεπτών.

Α) Ρύθμιση έδρας του καθίσματος ώστε το αριστερό μας πόδι να μένει ελαφρά λυγισμένο καθώς πατάμε τον ποδομοχλό του συμπλέκτη με το μηρό μας να εφάπτεται στο κάθισμα. Το γόνατο μου να μη χτυπά στο τιμόνι.

Β) Ρυθμίζω την πλάτη του καθίσματος ώστε η πλάτη μου να είναι όσο ποιο κοντά στην κατακόρυφη στάση. Οι καρποί των χεριών μου πρέπει να εφάπτονται στο τιμόνι. Πρέπει να έχω περίπου 20 – 25 εκ από το τιμόνι. Αν χρειαστεί το ρυθμίζω καθ’ ύψος.

Γ) Ρυθμίζω τα προσκέφαλα ώστε το μέσον τους να είναι στο μέσον των αυτιών μου ώστε το πίσω μέρος του κρανίου να στηρίζεται στο μαξιλάρι. Αυτό θα μου εξασφαλίσει άνετο ταξίδι και θα με προστατέψει από τραυματισμό σε περίπτωση ατυχήματος.

ΡΥΘΜΙΣΗ ΖΩΝΗΣ

Α) Πιάνω τη ζώνη από ψηλά και με απότομη κίνηση ελέγχω αν λειτουργεί.

Β) Πιάνω από την αγκράφα και ασφαλίζω τη ζώνη στην ειδική θήκη. Το κάτω μέρος της ζώνης θα πρέπει να είναι κάτω από την κοιλιά μου και το πάνω μέρος να περνά ανάμεσα στο λαιμό και τον ώμο μου.

Γ) Αν χρειαστεί έλκοντας τον ειδικό μοχλό ρυθμίζω καθ ύψος με γνώμονα το πάνω μέρος να περνά ανάμεσα στο λαιμό και τον ώμο μου.

Η ζώνη μας προστατεύει σε περίπτωση ατυχήματος ή απότομου φρεναρίσματος ώστε να μην  χτυπήσουμε εμπρός στο τιμόνι ή στο ταμπλό.

Ακόμα είναι απαραίτητη και όταν το όχημα έχει αερόσακο και πάντα σε συνδυασμό με τον  προ-εντατήρα. Υπάρχουν ειδικές περιπτώσεις απαλλαγής από τη ζώνη. (ΠΧ Έγκυες γυναίκες κτλ).

ΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΘΡΕΠΤΩΝ

Οι καθρέπτες μου δίνουν τη δυνατότητα να μπορώ να παρακολουθώ την ακολουθούσα κυκλοφορία. δεν καλύπτουν όμως τις νεκρές γωνίες.

Α) Ρυθμίζω τον εσωτερικό καθρέπτη ώστε να καλύπτει όλο το πίσω τζάμι. Επίσης ελέγχω ο καθρέπτης να είναι στη θέση ημέρας.

Β) Ρυθμίζω τους εξωτερικούς καθρέπτες ώστε στο εσωτερικό (1/3) τους να φαίνεται το πίσω μέρος του οχήματος και στο εξωτερικό (2/3) τους η ακολουθούσα κυκλοφορία.

Έλεγχος φώτων. Ελέγχω ότι λειτουργούν τα φώτα του οχήματος μου. Για να το κάνω αυτό ανοίγω το γενικό διακόπτη, μιας και τα φώτα είναι μέρος του ηλεκτρικού κυκλώματος. Ο έλεγχος των φώτων μπορεί να γίνει είτε απέναντι από ανακλαστική επιφάνεια είτε με ένα βοηθό.

Περιστρέφοντας το εξωτερικό δακτυλίδι του διακόπτη στην πρώτη θέση ενεργοποιούμε τα ΦΩΤΑ ΘΕΣΗΣ Στη δεύτερη θέση τα ΦΩΤΑ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗΣ. Αν σπρώξουμε μπροστά τον μοχλό τότε τα φώτα διασταύρωσης εναλλάσσονται ΣΕ ΦΩΤΑ ΠΟΡΕΙΑΣ Έλκοντας προς το μέρος μας τον διακόπτη απενεργοποιούνται. Υπάρχει κυανή ένδειξη στον πίνακα οργάνων. Αν έλξουμε ακόμα ποιο πολύ ενεργοποιείτε το ΦΩΤΕΙΝΟ ΣΗΜΑ όσο εμείς κρατάμε το μοχλό πίσω. Το εσωτερικό δακτυλίδι του μοχλού, ενεργοποιεί τα ΜΠΡΟΣ Η ΠΙΣΩ ΦΩΤΑ ΟΜΙΧΛΗΣ

Το συγκεκριμένο ενεργοποιεί τα πίσω. Τα πίσω φώτα ομίχλης θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο εφόσον η ορατότητα είναι σοβαρά περιορισμένη (Μικρότερη των 100μ). (Αν ο διακόπτης φώτων έρθει στη θέση off τότε αυτόματα θα κλείσουν και τα φώτα ομίχλης.) Πατάω συμπλέκτη βάζω όπισθεν και ελέγχω τα ΦΩΤΑ ΟΠΙΣΘΟΠΟΡΕΙΑΣ ) και τέλος τα ΦΩΤΑ ΦΡΕΝΩΝ.

ΦΛΑΣ ΑΛΑΡΜ

Ελέγχω ότι λειτουργούν [πάλλονται σύμφωνα με τον κοκ(90+-30π/λ)] Κινώντας προς τα πάνω ή κάτω το μοχλό ενεργοποιούνται τα φλας. Τα φλας μου δίνουν τη δυνατότητα να ενημερώνω τους άλλους οδηγούς και χρήστες της οδού για τις προθέσεις μου. Προς τα επάνω ενεργοποιούνται τα δεξιά φλας εμπρός, πλάγια και πίσω. Προς τα κάτω τα αριστερά φλας εμπρός, πλάγια, και πίσω. Κατά τη λειτουργία των δεικτών αλλαγής κατεύθυνσης ενεργοποιείτε και η αντίστοιχη λυχνία στον πίνακα οργάνων.

Τα φλας απενεργοποιούνται αυτόματα μετά την αλλαγή κατεύθυνσης από την περιστροφή του τιμονιού. Αν όχι τα επαναφέρουμε εμείς.

ΕΛΕΝΧΟΣ ΤΙΜΟΝΙΟΥ

 

Για να κάνω τον έλεγχο ενεργοποιώ τον κινητήρα γιατί είναι ηλεκτρικά υποβοηθούμενο.

Α. Δεν πρέπει να είναι σκληρό. Αυτό σημαίνει ότι λειτουργεί η ηλεκτρική υποβοήθηση.

Β. Ελέγχω την ανταπόκριση του τροχού στις κινήσεις του τιμονιού και θέλω μηδενικό τζόγο. Η στεφάνη του τιμονιού (Τιμόνι) μας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχουμε την κατεύθυνση του οχήματος μας. Αν υποθέσουμε ότι η στεφάνη είναι ένα ρολόι και τα χέρια μας οι δείκτες, τότε τα χέρια μας θα έπρεπε να βρίσκονται στις 10:10. Ο αντίχειρας θα πρέπει να εφάπτεται της στεφάνης. Η στεφάνη του τιμονιού μπορεί να ρυθμιστεί καθ’ ύψος. Αφού εκκινήσουμε τον κινητήρα θα ελέγξουμε την ανταπόκριση του τροχού στους χειρισμούς μας. Αυτό γιατί το συγκεκριμένο είναι ηλεκτρικά υποβοηθούμενο. Επάνω στο τιμόνι είναι προσαρμοσμένο το ηχητικό όργανο του οχήματος (κόρνα).

Κόρνα. Την πατάω. Θέλω ήχο συνεχή μη διαπεραστικό ιδίου τόνου. Είναι ένα ηχητικό όργανο. Βρίσκεται στο κέντρο του τιμονιού και κοντά στους αντίχειρες.

ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΕΝΤΑΛ

1) Ελέγχουμε συμπλέκτη . Να τερματίζει μέχρι κάτω και να έχει άμεση επαναφορά.

2)Το φρένο πρέπει να έχει σταδιακή σκλήρυνση και να μην τερματίζει. Όταν το αφήνω να έχει άμεση επαναφορά.

3)Το γκάζι πρέπει να τερματίζει και όταν το αφήνω να έχει άμεση επαναφορά. όσο πατώ να ανεβάζει στροφές και όσο αφήνω να πέφτουν……………………………………………………………………………………………

……………………..